Pramoninių gaminių dizaino istorinė raida

Pramoninė revoliucija

  • Iki pramonės revoliucijos daiktai buvo gaminami rankomis, o po jos į gamybos procesą buvo įtrauktos mašinos, pradėtos įgyvendinti masinės gamybos idėjos.
  • Atsiranda elektros ir vidaus degimo varikliai, telefonas, radijas, fotografija ir kinas.
  • Imta gerinti mašinų, staklių vaizdą, joms imti taikyti architektūrinės formos kūrimo principai.
  • Atsiranda standartizuotos sistemos (varžtų dydžiai, įrankiai ir pan.).
Paveikslas, iliustruojantis industrinę revoliuciją.

Ampyro stilius

  • Daugybė paauksavimų ant sienų, sietynų, baldų, knygų, durų ir pan.
  • Prabangios medžiagos: marmuras, auksas, juodmedis, raudonmedis, lakas ir kt.
  • Gyvūnų (dažniausiai liūtų ar mistinių būtybių) ir paukščių atvaizdai puošia sienas, kėdžių ir krėslų atkaltes, lovų galvūgalius.
  • Kūriniuose gausu Egipto simbolių, graikų ir romėnų architektūros detalių ir ornamentikos.
19a. Pabaigos auksuotas prancūziškojo Ampyro laikrodis.
19 a. II p. Bronzinis ampyro stiliaus laikrodis.

Karalienės Viktorijos laikų stilius

(nuo 1830-1900) – gėlėtas, moteriškas dizainas

  • Naudojama brangi mediena, granitas, dramblio kaulas, šilkas, vilna, metalo liejiniai, auksas ir kt.
  • Dekoruojama prabangiais audiniais, kutais, įmantriais raštais.
  • Galimi įvairių istorinių stilių motyvai ir jų deriniai (baroko, rokoko, gotikos).
19 a. Viktorijos stiliaus laikrodis su riešutmedžio rėmu.

Secesija

  • Idėja – sujungti grožį, funkcionalumą ir tradicinius amatus.
  • Lenktos plastiškos banguotos linijos ir formos.
  • Geometriniai ir augaliniai motyvai.
  • Metalo konstrukcijos, spalvoto stiklo vitražai, didžiuliai stiklinių stogų plotai.
1919 m. Austrijos dizainerio kurtas žalvarinis židinio laikrodis (Austrų Secesijos stilius).

Dizaino mokyklos

Verkbundas (1907-1914):
  • Pirmasis architektų, pramonininkų ir dailininkų kūrybinis susivienijimas.
  • Siekta perorganizuoti amatinę gamybą į pramoninę.
  • Siūlyti idealūs pramoninių gaminių pavyzdžiai.
  • Atsisakyta puošybos ir ornamentikos.
Bauhauzas (1919-1933):
  • Pirmoji dizaino mokykla.
  • Mokymo programa grindžiama amatų ir gamybos, piešimo ir tapybos, mokslo ir teorijos mokymu.
  • Mokymo procesas tiesiogiai siejamas su gamyba.
  • Bauhauzo studentai kūrė masinės gamybos etalonus.
XX a. 4 deš. Bauhauso stiliaus laikrodis.
Bauhauzo dizaino mokyklos gaminiai.

Art deco stilius

  • Kontrastingų medžiagų derinimas tarpusavyje. Formos lakoniškos, o kampai aštrūs.
  • Naudojama brangiausių rūšių mediena, vėžlio šarvai, perlamutras, ryklių bei gyvačių oda.
  • Baldas dažnai neatitinka daikto paskirties, o statula – tai tik papildoma interjero detalė, dekoro elementas.
  • Interjeruose ir balduose galima aptikti rytų kultūros, graikų meno bruožų.
Art deco stiliaus laikrodis.

Amerikos dizainas

  • Didelės investicijos į naujų medžiagų bei technologijų paiešką, chemijos ir elektronikos pramonės plėtojimą.
  • Didelis dėmesys skiriamas buities daiktų projektavimui ir gamybai (gaminami dulkių siurbliai, šaldytuvai, siuvamosios mašinos, skalbimo mašinos, rašomosios mašinėlės).
  • Dėl didelės daiktų paklausos svarbi tampa informacija ir reklama (kuriami gaminių plakatai, katalogai).
XX a. vid. Amerikietiškas Art deco manieros laikrodis.

Pokario dizainas

  • Po karų prasidėjo radikalių eksperimentų laikotarpis: ieškota naujų meninės raiškos formų, kuriama optimistinė ateities perspektyva.
  • Ištrinamos ribos tarp gyvenimo tikrovės ir kuriamos iliuzinės realybės improvizacijos.
  • Dizaine pakinta griežta funkcionali daikto forma, pasitelkiamos organinės gamtos formos.
  • Žavimasi aukštosiomis ir naujosiomis technologijomis. Atsiranda garso ir vaizdo perdavimo aparatūra.
  • Buitinės elektros technikos, radijo aparatai, pirmieji juostiniai magnetofonai, televizoriai gaminami stačiakampės dėžutės formos. Vėliau formos tapo aptakesnės, medį išstūmė plastikas, nes jis buvo lengvesnis ir turėjo didesnę spalvinę gamą.
1948 m. Žymaus dizainerio George Nelsono sukurtas laikrodis.

Skandinaviškas dizainas

  • Natūralių gamtinių medžiagų naudojimas ir paprastos formos (minimalizmas).
  • Kiekvienas įrankis ar daiktas privalo būti patogus ir maksimaliai funkcionalus.
  • Glaudus ryšys su nacionalinėmis tradicijomis, amatais, tautosaka.
  • Ypatingas dėmesys gamtai ir jos ryšiui su aplinka.
7 deš. Danijoje pagamintas tikmedžio laikrodis su lentynėlėmis viduje.

Japonijos dizainas

  • Tobulumo ir harmonijos siekis (gamtos ypatybių panaudojimas kūrybai).
  • Daikto tikslingumas ir aiški funkcija.
  • Svarbiausias dizaino bruožas – minimalizmas.
  • Naudojamos tradicinės medžiagos, stengiamasi maksimaliai atskleisti medžiagos ypatybes ir grožį.
  • Dominuoja stačiakampio, kvadrato formos, akcentuojamos horizontalios ir vertikalios linijos bei jų santykis.
7 dešimtmečio Japonijos Rythm firmos laikrodis.

Itališkas dizainas

  • Pasižymi intelektualiu išradingumu, pagrįstu mokslinėmis, technologinėmis naujovėmis.
  • Elegantiškos formos, natūralios medžiagos, skirtingų tekstūrų derinimas.
  • Nuolatinis avangardinis ir eksperimentinis dizaino ieškojimas.
Italų pokario dizainerio Joe Colombo sukurti ant sienos kabinami žadintuvai.

Organinis (natūralus) dizainas

  • Prisitaikymas prie žmogaus, jo aplinkos ir prie pačios gamtos.
  • Projektuojant gaminį remiamasi gamtos struktūromis.
Japonų dizainerio Mikiya Kobayashi sukurtas organinis medinis laikrodis.

Eko dizainas

  • Atsižvelgiama į tikruosius vartotojų poreikius.
  • Mažos gaminio sąnaudos.
  • Maksimaliai naudojama saulės, vandens ir vėjo energija.
  • Projektuojami lengvai perdirbami gaminiai.
  • Kuriami ir projektuojami ekologiški ir ilgaamžiai gaminiai.
Laikrodis, veikiantis įpylus vandens ir citrinų sulčių.
Laikrodis, pagamintas naudojant senų žurnalų puslapius, nenaudojamus kompaktinius diskus.

Ateities dizainas

  • Gaminiai įgauna naujas funkcijas, tampa daugiafunkciai.
  • Gaminiams kurti naudojamos aukštosios technologijos.
  • Gaminiai projektuojami taip, kad atitiktų šiuolaikinio žmogaus poreikius, kasdien kylančius naujus iššūkius.
Dizainerio Dave Delisle ateities žadintuvo projektas: laiko mašinos išvaizdą imituojantis žadintuvas.